Ochroń swój e-biznes

Nowy REGULAMIN dla e-sklepu

Kontrakty, Obsługa prawna branży IT

SHS


Zadaj pytanie

- bez zobowiązań

Regulamin

Imię i nazwisko (wymagane):

Adres email (wymagane):

Zadaj pytanie:

 Realizacja w ciągu 24 godzin, cena + 50%

Dodaj załącznik nr 1:

Dodaj załącznik nr 2:




Klienci o nas:


Nowy Ląd



Pomyłka w cenie w sklepie internetowym i na Allegro.

Autor: Radosław Owczarkowski

Opublikowano: 2014-05-06

Błędy zdarzają się każdemu. Profesjonalistom także. Nie unikną ich siłą rzeczy sklepy internetowe. Dużo nerwów może czasami kosztować przedsiębiorcę zamieszczona na stronach sklepu internetowego omyłkowo zaniżona cena jakiegoś towaru. Na różnego rodzaju forach podawane są przykłady takich sytuacji:

?Jestem pracownikiem sklepu internetowego z dziedziny sprzętu rowerowego, zajmuję się m.in wprowadzaniem nowych towarów na sklep, ustalaniem cen za produkty.

W wyniku mojej pomyłki towar – lampy rowerowe, komplet przód tył, który powinien kosztować 90 zł brutto, kosztował 1,45 zł brutto? (forumprawne.org)?

Z dalszej części wpisu dowiadujemy się, że lampy znalazły nabywcę. Nabywca zamówił za jednym zamachem 300 kompletów. Można byłoby powiedzieć – ?dobry klient?, ale niestety nie w tym przypadku. System zakupowy automatycznie potwierdził zamówienie. Gdy obsługa sklepu zorientowała się w czym rzecz, klient został poinformowany o pomyłce i przeproszony. Ale, jak się można było spodziewać (zakup 300 sztuk ukazuje spiętrzenie złej woli), ten klient nie dał za wygraną. Sklep rozpoczął poszukiwania sposobu wybrnięcia z tej trudnej sytuacji.

Na tym kończą się moje informacje w tej akurat sprawie. Dalej będzie więc tylko teoretycznie.

A sprawa mogła trafić do sądu. Pozew mógłby tutaj złożyć klient domagający się wydania 300 kompletów lamp rowerowych, za które zapłacił cenę wskazaną w ofercie sklepu. Sklep po uprzednim złożeniu klientowi oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych zawartej umowy broniłby się z pewnością wskazując na oczywisty błąd jaki został popełniony przy wprowadzaniu danych do serwisu sprzedażowego.

Jak taka sprawa mogłaby się zakończyć? Trudno powiedzieć cokolwiek z całą pewnością. Optymizmem napawać przedsiębiorców zajmujących się e-handlem może jednak ostatnio wydany przez Sąd Okręgowy w Gliwicach wyrok w sprawie o sygn. akt III Ca 104/14. W tej sprawie Chodziło o zakup w sklepie internetowym z elektroniką luksusowego telewizora o wartości rynkowej około 5.500,00 zł. Przez pomyłkę sprzedawcy telewizor został wystawiony na stronach sklepu w cenie 55,00 zł. Pomimo tak drastycznej ?obniżki? zakrawającej o absurd sprawa nie była dla orzekających sądów oczywista, a wręcz stała się kontrowersyjna. Sąd I instancji wydał bowiem wyrok korzystny dla klienta orzekając o obowiązku wydania telewizora. Sąd II instancji zmienił jednak to orzeczenie uznając argumentację sprzedawcy i oddalił powództwo. Zachowanie przedsiębiorczego konsumenta byłoby w ocenie Sądu zwykłym nadużyciem prawa a nie korzystaniem z niego. (Sprawa opisywana jest przez ?Rzeczpospolitą?).

Pomyłka w cenie w sklepie internetowym i na Allegro to nie to samo.

Dla kontrastu przypomnę słynną już sprawę Jeepa Grand Cheerokee, kupionego na Allegro za mniej niż połowę ceny. W tej sprawie Sądu ostatecznie stanęły po stronie kupującego, stwierdzając, że nie da się tutaj skutecznie uchylić od skutków zawartej umowy w powołaniu na błąd sprzedawcy. Istotą aukcji (internetowych zwłaszcza) jest poszukiwanie okazji i podejmowanie szybkich decyzji. Dlatego sprawa zakończyła się odmiennie niż ?sprawa telewizorowa?. Podkreślić należy jednak dwie zasadnicze cechy różniące obie sprawy: jedna to tryb sprzedaży, a druga to proporcje ceny sprzedaży do ceny rynkowej, czyli po prostu skala niezamierzonej ?obniżki?. Po pierwsze, naturalnym jest, że w sprzedaży na aukcjach osiągamy większe wahania ceny transakcyjnej w stosunku do ceny rynkowej. Ocena tego czy był błąd czy nie było, będzie musiała tę naturę zakupów aukcyjnych także brać pod uwagę. Po drugie zaś, im większa ?obniżka? tym bardziej przekonującym będzie ten kto zacznie mówić o błędzie.



Zobacz także





  • Prezentuję zestawienie typowych i najczęściej wystepujących w regulaminach sklepów internetowych klauzul abuzywnych. Nie przytaczam przy tym, samych klauzul, ale opisuję ich sens, jako że brzmień klauzul, również tych już wpisanych do rejestru prowadzonego przez UOKIK, jest mnóstwo. 1. Właściwość sądu. "Właściwość sądu zgodna z siedzibą sklepu". Kiedyś ta klauzula królowała w rankingu popularności. Jej sens…
    Tags: sklepu, internetowego, internetowych, towaru, sądu, konsumenta, stronach, informacje, to, sklepie


  • Nowa Ustawa. Zbliżające się wielkimi krokami wejście w życie ustawy o Prawach konsumenta spowoduje poważne zmiany w działaniu e-sklepów. Ustawa ta dotyczy całej gamy stosunków B2C i ma na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnej dyrektywy PE i Rady nr 2011/83/UE oraz ujednolicenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących umów konsumenckich na terenie całej UE. Nadchodzące zmiany znacznie rozszerzą…
    Tags: konsumenta, towaru, umowy, rzeczy, sprzedawcy, sklepu, to, prawa, obowiązku, zamówienie


  • Uważaj na to co zamieszczasz w swoim regulaminie sklepu internetowego! W tym artykule opiszemy agresywną działalność "prokonsumenckich" stowarzyszeń, a także sposoby traktowania przedsiębiorców przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawach związanych z klauzulami niedozwolonymi. Klauzule niedozwolone sposobem na wyzyskanie e-przedsiębiorców W ostatnich latach w Polsce pojawiła się niebezpieczna praktyka, polegająca na instrumentalnym wykorzystywaniu przez…
    Tags: przedsiębiorców, to, zł, pozew, sądu, rzeczy, iii, e-sklep

Dodaj komentarz

Dane firmy:

Doradztwo Prawne i Gospodarcze
ul. Turkusowa 52, Kruszyn
59-700 Bolesławiec

NIP: 612-158-04-71
REGON: 020312379

Kontakt:

tel./fax: 75 734 36 70

tel. 600 700 827, 509 835 503

kancelaria@twojeprawo.pl

channel_logos2 (1)

channel_logos2 (1)

 

Copyright © 2006-2018 Radosław Owczarkowski