Ochroń swój e-biznes

Nowy REGULAMIN dla e-sklepu

Kontrakty, Obsługa prawna branży IT

SHS


Zadaj pytanie

- bez zobowiązań

Regulamin

Imię i nazwisko (wymagane):

Adres email (wymagane):

Zadaj pytanie:

 Realizacja w ciągu 24 godzin, cena + 50%

Dodaj załącznik nr 1:

Dodaj załącznik nr 2:




Klienci o nas:


Nowy Ląd



Najczęstsze klauzule niedozwolone umieszczane w regulaminach e-sklepów

Autor: Paweł Pułka

Opublikowano: 2014-12-03

O agresywnej działalności „prokonsumenckich” stowarzyszeń polujących na przedsiębiorców nieświadomie zamieszczających klauzule niedozwolone w regulaminach swoich sklepów internetowych pisaliśmy tutaj. Teraz nadszedł czas na podanie kilku przykładów niezgodnych z prawem klauzul. W niniejszym artykule przedstawimy typowe klauzule, które bardzo często są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Konsument ma prawo używania towaru przed jego zwrotem.

„Zwracany towar nie może być uszkodzony, musi być w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu, bez śladów użytkowania oraz kompletny”
Pierwszy przykład, związany jest z prawem konsumenta do odstąpienia od umowy. Powodem, dla którego prawo daje kupującemu przez internet 14 dniowy czas na odstąpienie, jest właśnie to, że ma on w tym czasie możliwość dokładnego sprawdzenia rzeczy, co oczywiście wiąże się ze sprawdzeniem kupionego przedmiotu „w akcji”. Konsument ma pełne prawo do rozpakowania towaru oraz korzystania z niego w sposób zgodny z jego charakterem. Sprzedawca może sprzeciwić się odstąpieniu od umowy przez konsumenta jedynie wtedy, gdy z jego winy towar zostanie uszkodzony.

Nie narzucaj konsumentowi sposobu zwrotu towaru.

„Nie przyjmujemy przesyłek odsyłanych za pobraniem lub wysłanych bez uprzedniej konsultacji”

„Zwracany towar należy odesłać kurierem razem z otrzymanym wraz z nim potwierdzeniem, paragonem lub fakturą VAT oraz informacją o numerze konta na jaki należy zwrócić pieniądze”
Kolejne niedozwolone klauzule odnoszą się do sposobu realizacji prawa do odstąpienia od umowy, czyli zwrotu niechcianego towaru. Przedsiębiorca nie może narzucać swoim klientom ustalonego przez siebie sposobu zwrotu zakupionego przedmiotu. Konsument ma prawo do swobodnego wyboru najdogodniejszej dla siebie opcji dostarczenia sprzedawcy zwracanego towaru, a zamiar odstąpienia od zawartej umowy sprzedaży nie musi być komunikowany ani konsultowany z właścicielem e-sklepu.


Moment wydania towaru jest uregulowany w ustawie.

„Za chwilę wydania towaru uznaje się jego przekazanie przez Sprzedającego placówce pocztowej”
Zgodnie z prawem, towar zostaje wydany kupującemu dopiero w momencie, gdy odbierze on go z rąk dostawcy. Przekazanie przez sprzedawcę towaru dostawcy może być uznane za moment wydania towaru jedynie w przypadku, gdy kupujący sam wybrał taki sposób dostawy, który nie był proponowany przez przedsiębiorcę.


Sprzedawca zawsze odpowiada za opóźnioną dostawę

„sklep nie odpowiada za opóźnienie w dostawie lub brak możliwości dostarczenia zamówionego towaru”
Mimo, iż dostawca jest najczęściej podmiotem niezależnym od sprzedawcy, to jednak to ten drugi ponosi odpowiedzialność wobec konsumenta za opóźnienia w dostawie. Sprzedawca może mieć ewentualnie roszczenia o naprawienie szkody wobec dostawcy na zasadzie tzw. roszczeń regresowych.

Wybór sądu należy do konsumenta.

„Sądem właściwym dla rozpatrywania sporów wynikających z umowy jest sąd właściwy dla siedziby Sprzedawcy”
Klauzula ta bardzo często jest ochoczo wpisywana przez przedsiębiorców do regulaminu. Niestety dla nich, jest ona niezgodna z prawem. Kupujący ma prawo wyboru właściwego sądu. Wytoczenie powództwa przed sądem właściwym dla siedziby sprzedawcy jest możliwe, jednakże konsument ma także prawo wytoczyć je przed sądem właściwym dla miejsca wykonania umowy, którym co do zasady jest miejsce jego zamieszkania.

Niedozwolonych klauzul wpisanych do rejestru prowadzonego przez UOKiK jest oczywiście o wiele więcej. Każdego miesiąca przybywa ich kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt więcej. Nie sposób ich wszystkich wymienić i opisać. Najlepszą możliwością zabezpieczenia się przed działalnością „prokonsumenckich” stowarzyszeń oraz UOKiKu jest zainwestowanie w regulamin stworzony przez profesjonalnego prawnika.



Zobacz także





  • Nowa Ustawa. Zbliżające się wielkimi krokami wejście w życie ustawy o Prawach konsumenta spowoduje poważne zmiany w działaniu e-sklepów. Ustawa ta dotyczy całej gamy stosunków B2C i ma na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnej dyrektywy PE i Rady nr 2011/83/UE oraz ujednolicenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących umów konsumenckich na terenie całej UE. Nadchodzące zmiany znacznie rozszerzą…
    Tags: konsumenta, towaru, umowy, sprzedawcy, to, odstąpienia, towar, regulamin, konsument, sprzedawca


  • Prezentuję zestawienie typowych i najczęściej wystepujących w regulaminach sklepów internetowych klauzul abuzywnych. Nie przytaczam przy tym, samych klauzul, ale opisuję ich sens, jako że brzmień klauzul, również tych już wpisanych do rejestru prowadzonego przez UOKIK, jest mnóstwo. 1. Właściwość sądu. "Właściwość sądu zgodna z siedzibą sklepu". Kiedyś ta klauzula królowała w rankingu popularności. Jej sens…
    Tags: konsument, towaru, konsumenta, to, regulamin, e-sklep

Dodaj komentarz

Dane firmy:

Doradztwo Prawne i Gospodarcze
ul. Turkusowa 52, Kruszyn
59-700 Bolesławiec

NIP: 612-158-04-71
REGON: 020312379

Kontakt:

tel./fax: 75 734 36 70

tel. 600 700 827, 509 835 503

kancelaria@twojeprawo.pl

channel_logos2 (1)

channel_logos2 (1)

 

Copyright © 2006-2018 Radosław Owczarkowski